Sustainability Assessment in Development Planning in Sub-National Territories: Regional Development Strategies in Chile

Año: 2018
Categoría: Conciencia pública, Planificación territorial, Planificación urbana, Política pública

Autores: Iván Franchi-Arzola, Javier Martin-Vide y Cristián Henríquez

Revista: Sustainability 2018, 10(5), 1398

link a la publicación

In Chile, the increasing occurrence of socio-environmental conflicts demonstrates that Regional Development Strategies—Estrategia Regional de Desarrollo (ERD)—as the main development policy of subnational territories (Regions), must consider sustainability as a central objective. The Taxonomy of Sustainability constitutes an assessment method that allows us to determine the correlation between the definitions of these public policies and the strategies for transition to sustainable development.
The ERD of the Antofagasta and Aysén regions are the ones presenting the highest Taxonomic Index; this indicates a higher strategic content for the promotion of sustainability. It is also noted that the political will that conditions the principles and values on which the ERD are based is strongly determined by investment projects and socio-environmental conflicts, which represent the tension between environmental protection and the capacity and interests of regional society in the development project.

Centro de Cambio Global participará en propuesta para el Diseño de la estrategia Hídrica de la nueva región de Ñuble.

10-07-2018

Por: Diario La Discusión, Chillán. En la Facultad de Ingeniería Agrícola de la Universidad de Concepción, Campus Chillán (FiaUdeC) se reunieron el pasado martes 10 de julio, investigadores de dicha entidad...