Unravelling transboundary water security in the arid Americas

Categoría: Seguridad hídrica

Autores: Albrecht, T. R., R. G. Varady, A. A. Zuniga-Teran, R. De Grenade, A. Lutz-Ley, F. Martín, S. B. Megdal, F. Meza, D. Ocampo Melgar, N. Pineda, F. Rojas, R. Taboada, B. Willems.

Revista: Water International (2018) 43(8) 1075-1113

link a la publicación

Transboundary waters are characterized by diverse and complex socio-politico-economic obstacles to effective water management. We examine five distinct cases in the arid Americas – in locations from the US–Mexico border to the Andes mountains – employing water security as a conceptual prism to unravel the multiple and varied attributes of transboundary water challenges.
We describe how borders complicate water security in arid regions and explore how institutional arrangements and practices – within and across jurisdictions – respond to these challenges. We find that institutional capacity is needed on multiple levels for effective water management, and institutions must be responsive and flexible to change.